Jak oswoić sztukę składania życzeń?
Do napisania tego artykułu zainspirowała mnie moja koleżanka, która powiedziała kiedyś: „Wielkanoc nie jest taka zła. Przynajmniej nie trzeba dzielić się opłatkiem”. Nie od dziś wiadomo, że nie przepadamy za składaniem życzeń. Często budzi ono niepewność, zażenowanie i obawę o popełnienie gafy. Istnieją jednak zasady, które uchronią nas przed popełnieniem życzeniowego faux pas. Jest to szczególnie ważne w przypadku relacji biznesowych, kiedy ewentualny nietakt może rzutować na dalszą relację z kontrahentem.
#osobiście czy na fb ?
W dobrym tonie jest składać życzenia osobiście, nic nie zastąpi szczerego uśmiechu czy uścisku dłoni. Inną dobrze przyjętą formą jest wysyłanie kartek świątecznych z odręcznie napisanymi życzeniami i koniecznie z podpisem ich autora! Możemy także złożyć życzenia telefonicznie, ważne jednak by zarezerwować kilka minut na tę rozmowę. Jest to także doskonała okazja do zacieśnienia relacji czy odnowienia kontaktu. Nie polecamy natomiast składać życzeń przez media społecznościowe czy sms-y.
#życzenia czy wesołe rymowanki ?
Każdemu z nas zdarzyło się chyba dostać w okresie świątecznym wesołe rymowanki, których bohaterami były urocze kurczaczki, puszyste baranki... O zgrozo! Nie róbmy tego pod żadnym pozorem! Życzenia powinny być osobiste, wtedy sprawią one największą radość odbiorcy. Jeśli jednak nie znamy dobrze osoby, której chcemy złożyć życzenia ograniczmy się do zdawkowego pozdrowienia „Wesołych świąt!”. Warto jednak zawsze spersonalizować nawet banalne życzenia.
Pamiętajmy także, że nie musimy składać życzeń każdemu... Lepiej poświęcić czas na zastanowienie się nad osobistymi życzeniami dla konkretnych osób, niż wysyłać wiele takich samych wiadomości, które nic nie wnoszą do relacji.
#z religią w tle
Choć święta wielkanocne bezsprzecznie mają religijny rodowód, należy z rozwagą podchodzić do składnia życzeń, które skupiają się na wymiarze duchowym. Mogą one bowiem urazić ateistę czy wyznawcę innej religii. Czy należy z nich zatem rezygnować? Nie. Ale najlepiej składać je osobom, co do których mamy pewność, że by sobie ich życzyły.
#etykieta biznesu
Są jednak sytuacje, w których w szczególności powinniśmy wystrzegać się nawiązań do postaci Jezusa Chrystusa. Są to relacje biznesowe (dotyczy to zarówno stosunków wewnątrz firmy, jak również kontaktów z kontrahentami i partnerami), gdyż nie należy mieszać religii i relacji służbowych. Według etykiety życzenia biznesowe nie powinny być także zbyt osobiste. Przyjeło się, iż w dobrym tonie jest przesyłanie życzeń klientom i kontrahentom w formie spersonalizowanych kart nawiązujących graficznie do prowadzonej działalności.
#odpowiedni moment
Życzenia powinniśmy składać kilka dni przed świętami. Każdego z nas bowiem irytują telefony, kiedy naszą głowę zaprzątają gorączkowe przygotowania. Telefon podczas świąt (czyli czasu zarezerwowanego dla najbliższych) również może zostać potraktowany jako nietakt.
#dołącz bilecik
Wysyłając najbliższym lub kontrahentom kosz wielkanocny niezwykle istotne jest dołączenie do niego bilecika z życzeniami. Zawsze zachęcamy do tego naszych klientów, tym bardziej, że jest to usługa bezpłatna w naszym sklepie internetowtm. Dzięki temu obdarowany wie, kto sprawił mu niespodziankę.
Zapoznaj się z naszą nową ofertą wielkanocnych koszy. A my dołączymy do niego bilecik z Twoimi życzeniami! Zrób zakupy online !