Prezentowy savoir-vivre w biznesie
Obdarowywanie prezentami może być niekiedy twardym orzechem do zgryzienia, szczególnie w kontekście biznesowym i w sytuacjach oficjalnych. Problemów może nastręczać nie tylko wybór odpowiedniego prezentu dla kontrahentów czy kluczowych klientów, ale też sposób ich wręczania. Warto również odwrócić sytuację i przypomnieć jak powinieneś się zachować w przypadku, kiedy to Ty zostaniesz obdarowany oraz w jaki sposób zrewanżować się.
Prezenty są ważnym elementem biznesowych relacji. Dzięki trafionym upominkom firmowym i korporacyjnym podtrzymasz relacje z klientami, kontrahentami czy współpracownikami. Pozytywnie wpłyną one też na promocję i budowanie marki.
Obdarowywanie się nawzajem prezentami może jednak wzbudzać całą paletę emocji: od zaskoczenia, poprzez szczerą radość aż po zakłopotanie czy zniesmaczenie. Dlatego warto wiedzieć, jak poruszać się w gąszczu prezentowych zawiłości.
Istnieją zasady, które pomogą ci się ustrzec przed prezentowym faux pas.
Stworzone do tego okazje
Według zasad etykiety biznesu w dobrym tonie jest wręczanie prezentów z okazji jubileuszu, np. gdy pracodawca chce wyrazić uznanie dla pracownika, który obchodzi dziesięciolecie pracy. Zasadne jest również wręczanie upominków z okazji Świąt Bożego Narodzenia, a także urodzin i imienin współpracowników. Prezentami możemy obdarowywać również pracowników czy kontrahentów w ramach podziękowania lub docenienia ich szczególnych osiągnięć. Ważne jest jednak, by wręczając prezenty traktować pracowników sprawiedliwie tak, aby nikt nie poczuł się dotknięty nie dostając prezentu.
Jak trafić z prezentem w 10?
Wbrew pozorom nie jest to takie proste… A przecież nie chcesz zawieść klienta czymś, co z założenia ma mu sprawić radość – prezentem. Irena Kamińska-Radomska, ekspertka w dziedzinie etykiety biznesu i protokołu dyplomatycznego, wskazuje, że kluczową zasadą wręczania prezentów jest nie wzbudzanie poczucia zobowiązania czy zakłopotania u obdarowanego. Cena prezentu powinna być zatem adekwatna do możliwości finansowych obdarowywanego tak, by nie sprawić mu problemu, gdy będzie chciał się zrewanżować.
Kamińska-Radomska jako właściwe prezenty wymienia: wina oraz mocne alkohole, a także produkty spożywcze – czekoladki, herbaty, konfitury. W dobrym tonie jest również obdarowywanie zagranicznych kontrahentów upominkami związanymi z naszą rodzimą kulturą, np. regionalnymi frykasami. W przypadku relacji biznesowych ekspertka odradza wręczanie prezentów, które mogą nie trafić w gust obdarowywanego (np. elementy wystroju wnętrz, perfumy) lub są zbyt osobiste i mogą rodzić niestosowne podteksty (kosmetyki higieniczne, bielizna, biżuteria).
Irena Kamińska-Radomska wskazuje, iż niezmierne ważne jest nie tylko to, co wręczamy, ale też jak jest to zapakowane i ozdobione. Ekspertka poleca zwrócić się w tej kwestii do profesjonalnych firm, ponieważ nawet wyszukany prezent zapakowany nieestetycznie traci swój urok, a niechlujność w tej kwestii wyraża brak szacunku dla obdarowywanego.
Wręczanie, otrzymywanie, rewanż
Aż trudno sobie wyobrazić ile gaf możesz popełnić podczas zdawałaby się tak prozaicznych czynności! Kamińska-Radomska poleca prezent wręczać osobiście, jednak jeśli jest to niemożliwe, to w dobrym tonie jest wysłać go kurierem (koniecznie załączając bilecik z krótkimi życzeniami najlepiej podpisany własnoręcznie - w naszym sklepie internetowym dołączamy taki karnet do prezentu). Jeśli otrzymałeś prezent pocztą, zasadne jest wysłanie pisemnych podziękowań. Jeśli natomiast ma miejsce to podczas spotkania face-to-face wystarczą podziękowania słowne i odpakowanie prezentu przy osobie, która go wręczyła. Jednak jeśli jest to duża uroczystość i nie ma takiej możliwości, w dobrym tonie jest odpakowanie prezentu po przyjęciu i przesłanie pisemnych podziękowań.
Czy konieczny jest rewanż? Z zasady nie rewanżujemy się za prezenty, które są podziękowaniem, np. za współpracę. W innych wypadkach powinieneś szukać możliwości zrewanżowania się prezentem.
Trzymając się powyższych wskazówek, nie popełnisz faux pas przy wyborze prezentu, jego wręczaniu ani rewanżowaniu się. To szczególnie ważne w przypadku prezentów biznesowych, kiedy to ewentualna gafa może rzutować na dalszą relację z kontrahentem. Należy też pamiętać, że prezenty to nie tylko konwencja, lecz także sposób wyrażania szacunku.
Jeśli nie chcesz popełnić gafy skontaktuj się z nami! Mamy 25-letnie doświadczenie w branży upominkowej, a prezentowy savoir-vivre nie kryje przed nami tajemnic!
Zapraszamy do zakupów online w naszym sklepie internetowym !
Artykuł powstał na podstawie książki Ireny Kamińskiej-Radomskiej „Kultura Biznesu. Normy i Formy”.